Yoga

Adem pauze - het temmen van de geest.

In de oude teksten, de Yoga Sutra’s, staat omschreven wat Yoga is.
Yoga is de beoefening van het temmen van onze wervelingen in onze geest.

Yoga is niet iets wat je doet, yoga is een state of mind.
Deze state of mind houdt in dat je uit het denken bent gestapt en een directe ervaring hebt van “éénzijn”. Muzikanten, kunstenaars, (top)sporters, mensen die met dieren werken, schrijvers, yogabeoefenaars maken het wel eens mee: het verlies van je hele denk gedoetjes, het verlies van “jezelf” en volkomen éénzijn met de activiteit. Dat ontstaat spontaan en overkomt je door hoge concentratie of 100% pure aandacht. Bijvoorbeeld bij het horen van muziek, het spelen met je hond, bij het bekijken van je pasgeboren baby, het zien van iets heel moois. Of door meditatie.

Om deze state of mind uit te nodigen kunnen we wel oefenen.
Door het steeds te oefenen, bijvoorbeeld in onze yogales, bemerken we dat we steeds minder in ons hoofd zitten en dichter bij ons hart kunnen komen.
Dat we meer afgestemd zijn op wat de omgeving van ons vraagt. Zonder daarvoor teveel te moeten knarsen met onze hersens. Maar dat we kunnen reageren vanuit iets diepers.

Gedurende de dag hebben we veel, heel veel gedachtes. Soms constructief en heel gericht, bijvoorbeeld bij het oplossen van een probleem of maken van een planning. Soms beseffen we het niet eens, als een soort ruis op de achtergrond.

Het schijnt dat we gedurende de dag ruim 50.000 gedachten hebben en dat 98% van deze gedachten exact hetzelfde zijn als die van gisteren. Onze mind creëert deze gedachtes. Als we er teveel door laten meeslepen en we kunnen er niet meer uit komen, noemen we dat piekeren.

Omdat we dus veel hetzelfde denken creëert dat voortdurende diepe patronen in ons brein. Zie dit als een elpee waar steeds diepere groeven in worden gekrast. Deze patronen zijn zo vast geworden, dat we niet meer beseffen dat we ze ooit eens zelf hebben gecreëerd. We zien de wereld vanuit deze denk groeven. Behoorlijk gekleurd dus.
We geloven ook deze groeven. We maken voorspellingen (die niet altijd uitkomen) we hebben verwachtingen ( die niet reëel zijn), we hebben angsten, een roze bril, of denken dat de mensen wel zullen denken dat…we anticiperen zelfs al vooraf op een situatie omdat we van te voren hebben bedacht dat het zo wel zal lopen, met als onvermijdelijke uitkomst dat het dus inderdaad zo loopt en dan zeggen we : zie je wel…. Terwijl we dit zelf in gang hebben gezet omdat we reageren vanuit een zelf opgelegde verwachting en niet vanuit een open mind.

Kortom, het valt niet mee om zuiver te handelen.

Tijdens de yogalessen wordt je vaak gevraagd naar je ademhaling te gaan met je aandacht. Dit zorgt ervoor dat je niet in je analytische / kritische denken schiet maar dat er ruimte kan ontstaan voor een directe waarneming. Een directe waarneming is: fysiek voelen wat er is en daar dan geen gedachte of verhaal over te hebben. Voelen zonder woorden. Zonder concepten (zoals “chakra’s” en “energie”). En op DAT voelen kun je goed op anticiperen.

Dan nu de oefening:
Wees af en toe eens opmerkzaam op je eigen “gedenk”.
Besef dat wat je denkt niet altijd waar hoeft te zijn.
Bemerk op wanneer je weer te veel jezelf identificeert met je gedachtestroom die monologen houdt en die gesprekken voert met onzichtbare gesprekspartners.

Zeg dan "Stop” tegen jezelf en breng je aandacht naar je ademhaling.

Doe dat tijdens de yoga les.
Doe dat tijdens de rest van de week.
STOP. Zet jezelf op pauze.
Voel je in en uit ademhaling.
Tel ze desnoods, tot en met 5, begin dan weer bij 1.

Merk op hoe je mind je elke keer weer probeert weg te trekken van die 1 puntige aandacht door gedachtes te produceren als: ja en nu? Dit kan ik niet. Wat een onzin. Ja maar wat ik denk, daar zit ik toch mee? Want als…bla bla, dit probleem moet nu opgelost worden enz enz…ik moet door…tijdsverspilling.....
Train je concentratie.
Maak afstand tussen jou en je gedachte.

Zie de vergankelijkheid van alle dingen.
Vul niet steeds in wat nog moet komen.
Vul niet in wat andere mensen zullen denken.
Dingen lopen vaak anders dan je verwacht. Doe niet aan (negatieve) self fulfilling prophecy.
Laat dingen open.
Stem af op het moment. Dan pas kun je vanuit je eigen kracht en met overeenstemming met de omgeving reageren. En dat werkt beter.
Constructief denken hebben we nodig.
Ronddraaien put uit.
Oefen dit. De hele maand.
Wie doet er mee?

En nu je dit gelezen hebt, denk er niet over na.
Ga naar je adem. In. Uit. In uit.


Marion Philippo

Contact

Joy of Yoga
Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

06 - 29 59 37 11
Bellen: ma-vrij van 11.00 - 19.00 uur
Elke vrijdag inloopmiddag van 12.00 - 15.00 uur. Kom gerust eens langs voor vragen en een rondleiding. 

Email:  

Onze yogastudio is 10 -12 minuten rijden vanaf:
Helmond Brouwhuis
Helmond Rijpelberg
Helmond Dierdonk

Joy of Yoga
Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

Bellen: ma-vrij van 11.00 - 19.00 uur
Bel ons

Gelieve niet communiceren via whatsapp of sms.
Mail ons

Onze yogastudio is 10 -12 minuten rijden vanaf:
Helmond Brouwhuis
Helmond Rijpelberg
Helmond Dierdonk

© 2008 - 2018   Joy of Yoga - Alle rechten voorbehouden | Website: Van Dongen Design
Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met ons cookiebeleid.