Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

Mail ons
Bel ons

Bellen: ma-vrij van 11.00 - 18.30 uur. Gelieve niet communiceren via whatsapp of sms.

Yin Yoga en hormonen

voorover.jpg
Yin Yoga is een hele zachte en rustige vorm van yoga, die op het eerste oog wellicht niet zo spectaculair lijkt.

Naast de rust die je ervaart door het langer in de houdingen te blijven en de fysieke ruimte die je voelt door het stimuleren van de diepere lagen (bindweefsels) in het lichaam, is er een nog dieper effect. Een effect dat ook in de actieve yogavormen optreedt maar in de meditatievere vormen meer aanwezig is. Het onderstaande is mede ook de reden waarom een hele zachte les Gentle Yoga (Restorative Yoga) zo weldadig en helend kan aanvoelen.

Naast alle reacties in het tastbare, fysieke lichaam en in het energetische lichaam, gebeurt er ook veel op het vlak van hormonen en neurotransmitters (dit is een chemische verbinding, die informatie tussen tussen onze cellen overdraagt). We hebben het hier vooral over serotonine, dopamine, melatonine, GABA en oxytocine. In deel 1 kijken we naar de eerste drie van deze chemische stofjes.
Serotonine en dopamine, staan beide vooral bekend als "gelukshormoon".

Serotonine

Serotonine is een kalmerende neurotransmitter. Het bevordert tevredenheid en is verantwoordelijk voor een normaal slaappatroon. Serotonine speelt een cruciale rol in het reguleren van het geheugen, het leren en de bloeddruk. Daarnaast is het belangrijk voor een gezonde eetlust en het behoud van een constante lichaamstemperatuur. Het is misschien wel één van de meest belangrijke gelukshormonen in je lichaam.
Bij een hoog serotoninegehalde ben je rustig, voldaan, open-minded, heldere geest en sociaal dominant. Een laag serotoninegehalte kan leiden tot slapeloosheid, depressie, agressie, verhoogde pijngevoeligheid en wordt in verband gebracht met dwangmatige eetstoornissen.

Dopamine

Dopamine is een neurotransmitter die betrokken is bij verschillende functies, zoals het ervaren van genot en blijdschap. Daarnaast is dopamine nodig om de hormonen adrenaline en noradrenaline aan te kunnen maken. De meeste vrouwen kennen dopamine wel, dat is dat stofje waardoor het eten van chocolade zo fijn (en tevens zo verslavend) is.
Dopamine stimuleert dat deel van de hersenen waar het beloningscentrum ligt. Zonder dopamine ga je niet zo snel actie ondernemen om problemen op te lossen, eenvoudigweg omdat er geen ‘beloning’ tegenover staat. Daarnaast stimuleert dopamine ook het maken van keuzes in je hersenen. Zonder dopamine ben je simpel gezegd niet in staat om goede keuzes te maken en verantwoorde beslissingen te nemen.

Stress, vermoeidheid en slaaptekort laten het dopamine-gehalte fors dalen waardoor men zich vaak nog lustelozer gaat voelen en het op termijn moeilijk wordt om uit die vicieuze te komen. Negeer vermoeidheid dus nooit en neem tijdig rust! Een heel sterk tekort aan dopamine kan uiteindelijk leiden tot de Ziekte van Alzheimer.

Daarnaast kan dopamine in het lichaam worden omgezet in noradrenaline. Noradrenaline is een belangrijke opwekkende neurotransmitter die noodzakelijk is voor motivatie, alertheid en concentratie. Hersenen hebben noradrenaline nodig om herinneringen te vormen en deze in het lange termijn geheugen op te slaan. Over het algemeen voelen mensen met te weinig noradrenaline zich depressief en mensen met een teveel aan noradrenaline euforisch, gespannen, angstig of opgewonden.

Op zijn beurt kan noradrenaline in de bijnieren worden omzet in adrenaline, het stofje dat onze "vlucht- of vechtreactie" aanstuurt. In onze moderne tijd hebben wij dit oeroude instinct in zijn oorspronkelijke vorm niet zoveel meer nodig en is adrenaline meer gekoppeld aan alle (langdurige) stress, die in de huidige maatschappij overvloedig op ons afkomt. Stress verhoogt de adrenaline in je lichaam en als dit langere tijd duurt, put dat de bijnieren uit en treedt er (chronische) vermoeidheid op.

Melatonine

Melatonine regelt ons dag- en nachtritme. Het wordt gemaakt uit serotonine.

Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde delen in het oognetvlies. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of monitor) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af (door afname van zonlicht of het dragen van bijv. een donkere bril), dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dagactiviteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht. Vandaar dat het verstandig is om minstens 1 uur voor het slapen gaan televisie of computer/tablet uit te zetten en omgekeerd om niet te snel/teveel een zonnebril te dragen.

Melatonine geeft rust en herstelt het lichaam, wat essentieel is voor een optimale gezondheid. Daarnaast ondersteunt deze stof het hart- en bloedvatenstelsel, beschermt tegen vrije radicalen, ondersteunt het immuunsysteem, heeft een gunstige werking op ouderdomsverschijnselen en vermindert spanningen.

Met yoga hou je ook dit meer in balans!

 

Bron: Chantal van den Beucken. www.yogaweert.nl

Contact

Joy of Yoga
Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

06 - 29 59 37 11
Bellen: ma-vrij van 11.00 - 19.00 uur
Gelieve niet communiceren via whatsapp of sms.

Email:  

Onze yogastudio is 10 -12 minuten rijden vanaf:
Helmond Brouwhuis
Helmond Rijpelberg
Helmond Dierdonk

Joy of Yoga
Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

Bellen: ma-vrij van 11.00 - 19.00 uur
Bel ons

Gelieve niet communiceren via whatsapp of sms.
Mail ons

Onze yogastudio is 10 -12 minuten rijden vanaf:
Helmond Brouwhuis
Helmond Rijpelberg
Helmond Dierdonk

© 2008 - 2018   Joy of Yoga - Alle rechten voorbehouden | Website: Van Dongen Design
Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met ons cookiebeleid.