Astrid van Rens


Hoe ziet jouw yoga practice er uit op dit moment?
Mijn yoga practice bestaat uit mindfulness, adem, meditatie, filosofie studie en asana.
Mindfulness beoefen ik elke dag, gedurende mijn dag. Ik probeer aandachtig te zijn, zodat ik vanuit een zo objectief mogelijke lens mijn dag, ervaringen en situaties bekijk. 
Asana’s, de yogahoudingen, beoefen ik ook door de dag heen. De berghouding in de rij bij de kassa. Nadat ik een tijdje heb zitten werken maak ik een twist op mijn bureaustoel. Een variatie van Neerkijkende hond, met mijn handen steunend op het aanrecht, tijdens het koken. Ik adem een aantal keren bewust in en uit wanneer ik veel spanning voel in mijn lichaam. enz.

Mijn practice heb ik verweven met mijn dag. Omdat dit voor mij goed werkt.
Ik leef met chronische pijn en ernstige vermoeidheid. Het is voor mij daarom erg belangrijk om de signalen van mijn lichaam op te merken. Zodat de kans om voorbij te gaan aan mijn grenzen kleiner is.

Daarnaast heb ik een zeer regelmatige meditatie beoefening. Ik zoek graag de stilte op. Dat varieert van 3 tot 30 minuten en alles daar tussenin. Soms meerdere keren per dag. Deze meer formele meditatiebeoefening doe ik zittend op mijn meditatiekussen of liggend in een op dat moment passende restorative yogahouding.

Wat heb je het meest geleerd over jezelf door het beoefenen van yoga of meditatie?
Oh, wat een moeilijk vraag is dit. Het meest geleerd… 
De belangrijkste les is denk ik dat ik goed ben zoals ik ben. 
Ik ben een doorzetter en vocht om weer beter (‘gezond’) te worden. Dat vechten bracht mij echter niet veel goeds. Ik ben gestopt met vechten. Ik hoef nu niet meer te ‘genezen’ om me gezond, heel of goed genoeg te voelen. 

Zowel yoga als meditatie hebben me tools in handen gegeven om hier anders mee om te gaan. 
In mijn tweede yogaopleiding heb ik me meer verdiept in mindfulness en vriendelijkheid & compassie practices. Deze zijn voor mij het fundament voor het leven met de aandoeningen die ik heb.

Het is voor mij de manier voor zelfzorg.
Want soms moet je alles opzij leggen en eerst voor jezelf zorgen. Deze oefeningen die gericht zijn op aandachtig zijn, compassie en vriendelijkheid helpen me om meer ontspanning, zachtheid en rust te ervaren. Zonder de situatie zoals die is te willen veranderen.

Wat is op dit moment de grootste oefening / uitdaging / moeilijkheid voor jou?
De grootste uitdaging is om dat wat mij helpt te blijven toepassen. Niet pas wanneer het echt nodig is en niet meer anders kan. Maar als dagelijks onderhoud. Zoals tanden poetsen een onderdeel van je dag is, zo moet ik sommige oefeningen en meditaties blijven doen.
Soms laat ik de touwtjes vieren. Omdat er andere dingen mijn aandacht vragen of ik gewoonweg meer zin heb om mijn tijd aan iets anders te besteden. Maar hierin heb ik eigenlijk geen keuze. De touwtjes laten vieren en geen tijd nemen voor mijn practice, betekent voor mij meer pijnklachten.
Discipline is dan ook mijn grootste uitdaging.
Het ligt in mijn aard om te lanterfanten. Gewoon een beetje meestromen met de rivier. Maar ik heb het nodig om met regelmaat mijn bootje op de oever te trekken en mijn practice te doen.

Wat is jouw drijfveer om yogales te geven?
Mijn drijfveer is sterk gelinkt aan mijn visie op yoga: 
Er is een persoonlijke en unieke vorm van yoga beoefenen voor ieder mens.

Wat zou het fijn zijn als yoga toegankelijk zou zijn voor iedereen die yoga wil beoefenen. Yoga als manier om in beweging te zijn, voor zelfstudie en voor het training van de mind.

We stappen allemaal om verschillende redenen op de yogamat of yogastoel. We hebben verschillende uitgangspunten. Er zijn natuurlijk wel heel veel verschillende vormen van yoga. Maar nog altijd worden veel mensen uitgesloten en/of te weinig kansen geboden om yoga te beoefenen. Iedereen, ongeacht de mogelijkheden of achtergrond, heeft in mijn ogen recht op yoga.



Ik probeer yoga ‘accessible’ (helaas is hier geen goed Nederlands woord voor) te maken. 
Dat doe ik in yogastudio’s zoals hier bij Joy of Yoga. Maar daarnaast ga ik ook wekelijks naar een verzorgingshuis. Daar geef ik les aan de bewoners die leven met ernstige ziekten en de gevolgen van Alzheimer. En ik bied online yoga programma’s aan. Zodat mensen met chronische pijn en vermoeidheid thuis yoga kunnen beoefenen.

Wat vind je het belangrijkste om aan je cursisten mee te geven?
Neem niets wat ik (of een andere docent/leraar) zeg direct aan voor de waarheid.
Onderzoek zelf of dit ook jouw waarheid is.
Vertrouw op de signalen van je lichaam. Vertrouw op je gevoel. 
Er is namelijk geen ideale, perfecte of juiste vorm. Beoefen de vorm van yoga die voor jou goed voelt. Beoefen jouw vorm van yoga.

Waar word je blij van?

Chocolade ijs, Scandinavische (thriller)series, avondjes op de bank met m'n dochter en kat, Nepal



Waar haal je inspiratie uit?

Het Boeddhisme

Contact

Joy of Yoga
Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

06 - 29 59 37 11
Bellen: ma-vrij van 11.00 - 19.00 uur

Email:  

Onze yogastudio is 10 -12 minuten rijden vanaf:
Helmond Brouwhuis
Helmond Rijpelberg
Helmond Dierdonk

Joy of Yoga
Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

Bellen: ma-vrij van 11.00 - 19.00 uur
Bel ons

Gelieve niet communiceren via whatsapp of sms.
Mail ons

Onze yogastudio is 10 -12 minuten rijden vanaf:
Helmond Brouwhuis
Helmond Rijpelberg
Helmond Dierdonk

© 2008 - 2019   Joy of Yoga - Alle rechten voorbehouden | Website: Van Dongen Design
Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met ons cookiebeleid.