Vrijheid in je lijf en in je bol.

Wat is Ashtanga Mysore Style?

Lesinfo

Wat is een Mysore les?
Ashtanga Yoga is een krachtige fysieke practice. Je leert in eerste instantie een vaste reeks uitdagende houdingen aan die je op het ritme van je eigen ademhaling uitvoert.

Deze houdingen bevatten vooroverbuigingen, achteroverbuigingen, draaiingen, heupopeners, krachtoefeningen, balans, enz. Echt werkelijk al je spieren, gewrichten en de wervelkolom komen aan bod. Door het steeds doen van deze functionele bewegingen ontstaat er meer bewegingsvrijheid waardoor fysieke klachten afnemen of verdwijnen.

De bewegingen koppel je aan je ademhaling. Zo ontstaat een flow van ademhaling en bewegingen.
Je krijgt het goed warm en er wordt vaak lekker gezweet.
Later gaan we meer "op maat" werken en kijken we nog meer wat jij specifieke nodig hebt. Iedereen oefent zelfstandig en de docente loopt rond om je te helpen en begeleiden.  Je wordt dus niet groepsgewijs door een docente synchroon door een les heen gepraat.
Hoe begin je dan?

Je begint met afspraak voor een gratis introductie sessie. Hierin wordt in een klein groepje of soms zelfs 1 op 1 uitgelegd hoe het systeem werkt, er wordt uiteengezet wat jouw doelen zijn en vervolgens hoe we deze practice kunnen inzetten om jouw doelen te behalen. Je krijgt natuurlijk al een ervaring mee, er wordt al aangeleerd hoe je moet beginnen.

Daarna ben je vrij om te kiezen of het goed voor je voelt en of het je interessant lijkt. Voel je niet verplicht om door te gaan. 

Heb je wel gekozen om door te gaan, dan kun je een abonnement nemen. Nu je de basistechnieken hebt leren kennen, kun je naar een Ashtanga Mysore les naar keuze. 
Omdat je stap voor stap de serie heel rustig opbouwt en de begeleiding gericht is op jouw behoeftes, is deze yogavorm ideaal voor beginners. Je begint waar je bent met de mogelijkheden die je hebt. Maar het is niet zomaar iets waaraan je begint. Het vraagt een bepaald commitment. Zeker in het begin! Als dat bij je past en je gaat ervoor dan zijn de effecten enorm transformerend.

Een tweede mogelijkheid om te starten is met een basisprogramma. Dit bieden we een aantal keren per jaar aan. 

Hoe lang duurt een les?

De eerste afspraak is een introductie afspraak. Deze duurt een uur.
Als je in deze eerste introductie afspraak de grondbeginselen hebt geleert kun je naar een Mysore les. Een Mysore les duurt in totaal 2 tot 2,5 uur, maar zolang ben je niet bezig hoor. 
In een blok van 2,5 uur doet iedereen zijn practice in de tijd die hij of zij nodig heeft. Dat kan per keer verschillen. Beginners hebben meestal een practice van ongeveer 3 kwartier en gevorderden tot 5 kwartier of 1,5 uur.
We beginnen gezamenlijk op de begintijd, maar omdat iedereen op een ander moment klaar is, is de eindtijd dus bij iedereen anders.
Maar je kunt ook gerust later binnenlopen als je de begintijd niet haalt qua tijd. Dan begin je individueel. Dat kan ook. Tot wel een uur voor de eindtijd kun je starten. Dus de inlooptijden zijn flexibel.
We raden aan om in ieder geval in het begin op de begintijd te komen; het gezamenlijke begin wordt door de meesten als fijn ervaren.

Waarom beoefen je Ashtanga Yoga individueel?
Omdat iedereen andere mogelijkheden, andere behoeftes en andere doelen heeft. Deze yoga vorm behelst een vaste reeks, maar wij zien dit niet als een vaststaand iets, maar als een tool, een middel voor een individuele benadering. De docente gaat samen met jou aan de slag hoe we jouw practice vormgeven. 
Beginners en gevorderden oefenen samen in dezelfde ruimte. In plaats van passief naar een leraar te luisteren of naar anderen te kijken wordt je getraind om je aandacht naar binnen te richten en naar jezelf te luisteren.
Waarom meerdere keren per week?

Het is fysieke en mentale hygiene. En dat hebben we eigenlijk elke dag nodig. Sommige beoefenaars doen thuis een kwartiertje per dag. In de les kun je dan 2 keer per week komen voor de persoonlijke aandacht en begeleiding. Gun jezelf die aandacht! Het is gewoon nodig om ons zittend en drukke bestaan compensatie te geven.
Het is ook best moeilijk om de volgorde te onthouden als je het éen keer per week of nog minder doet. Deze methode vraagt echt om regelmaat en een consequente oefening. Pas dan kun je die flow ervaren. Pas dan kun je echt in je lijf gaan zitten. Anders blijft het een denk-ding. En daar wilden we nou juist even van af, van al dat denken :)

Wanneer zijn de Ashtanga Mysore lessen?

Hier kun je de lestijden bekijken.

Je kunt gezamelijk beginnen op de begintijd, maar je kunt ook later binnenlopen. Tot wel een uur voor de eindtijd. In een blok van 2,5 uur doet iedereen zijn practice in de tijd die hij of zij nodig heeft. Voor beginners kan dit 3 kwartier zijn en voor de meer gevorderde ongeveer 1,5 uur.

Zorg dat je in ieder geval vóór de eindtijd helemaal klaar bent.

Wat zijn de effecten?

Het beoefenen van de serie heeft als doel om fysiek en mentaal veerkracht en flexibiliteit op te bouwen. Meer bewegingsvrijheid te creeren.
De beloning voor het intensief beoefenen van ten minste twee keer per week is: naast het ontwikkelen van innerlijke rust en stabiliteit, versterk en versoepel je je spieren en gewrichten en ontgift je je lichaam; een krachtige en relaxte levenshouding is het resultaat. Lees eens de ervaringen van een aantal cursisten. Iedereen haalt eruit wat hij of zij nodig heeft.

Maar: Yoga gaat om JOU. Om bij jou tot  de kern te komen. Meer connectie met jezelf.

Is Ashtanga Yoga moeilijk?
Het is af en toe buiten je comfortzone. Groeien kan alleen als je iets doet wat je niet makkelijk afgaat. Het is wel heerlijk om te trainen. Dit yoga-systeem is ontworpen om veranderingen in jou te bewerkstelligen. Het is niet alleen een yogales volgen als je er af en toe eens tijd voor hebt als het je uitkomt. Het vraagt commitment en daardoor brengt het je op een dieper level. Het is meer een way of life.
Wat is de sfeer in zo'n Mysore les?
Diepe concentratie en toch een groepsenergie. Er wordt heel weinig gepraat en als er wordt gepraat, wordt het gefluisterd, ten behoeve van degene voor wie het bestemd is. Er is geen afleidende muziek. 
Wat is het verschil met Ashtanga Yoga en andere bewegingsvormen of sport?

De ademhaling staat centraal in deze bewegingsvorm. Je koppelt een speciale ademhalingstechniek genaamd de Ujjayi ( spreek uit: oe-djaai) heel nauwgezet aan de bewegingen. Dit zorgt ervoor dat je ontzettend efficient ademt én beweegt. Dat wekt energie op en geeft véél meer ruimte in je lijf als dat je de adem niet mee laat spelen. Dit koppelen vergt beheersing en controle en dat oefen je iedere keer. Deze synchronisatie noemen we Vinyasa.

Ook het bewust luisteren naar je lichaam en grenzen is een wezenlijk verschil. Alhoewel Ashtanga Yoga fysiek uitdagend is en je soms uit je comfortone wordt gehaald, is de afstemming op je gevoel essentieel. Dit creert bewustwording in het dagelijks leven. Het brengt je meer tot jezelf. Van competitie kan dus geen sprake zijn. Je doet yoga om jezelf en je leven te ondersteunen. 

Hoe breng je je hoofd tot rust?
Het samenvoegen van de ademhaling met de bewegingen is niet eenvoudig. Dit vereist concentratrie. Door keer op keer de vaste reeks te herhalen verfijn je je techniek. Je wordt je meer bewust van wat er in je lijf afspeelt. Je bent echt alleen maar bezig met jezelf. Je concentratie verdiept zich wat dé tool is om je hoofd tot rust te brengen. Het is mediteren in beweging!
Wat zijn nog meer kenmerken deze begeleiding?
De leraren gebruiken soms hun handen om je lichaam in de houding te leiden en om de uitlijning te corrigeren. De intensiteit hiervan stemmen ze op jou af. Zij leren jou op die manier goed je lijf te voelen. Soms dagen ze je uit, soms trappen ze op de rem. Soms houden ze je een spiegel voor. De begeleiding is niet alleen lichamelijk maar ook mentaal.
Is zo'n serie moeilijk om te onthouden?

Als je alles in één keer zou moeten doen wel. En als je het maar 1 keer per week oefent ook. Maar zo werken we dus niet met jou. We laten je bij het begin beginnen: de zonnegroet, het fundament. Als je dat zelfstandig kunt uitvoeren, leert de docent jou de week erop het volgende stapje.
Als je deze stap bij het voorgaande kunt samenvoegen leer je de volgende stap aan. Als je dat weer kunt samenvoegen bij het voorgaande komt er weer een houding bij. Enz. Dus het antwoord is: nee, het hoeft niet moeilijk te onthouden te zijn. Niet op deze manier. 

De docente bepaald wanneer je klaar bent voor de volgende stap. De rust in de adem, het begrijpen van wat je doet zijn hierin bepalend. Maar als je een houding vergeet is de leraar er om je te helpen.

Is Ashtanga Yoga ook voor mannen?
Vanwege de no-nonsense mentaliteit in de les en de praktische benadering zien we veel mannen in onze Ashtanga Mysore lessen. Ook wordt deze yogavorm gecombineerd met sport, zoals voetbal, hardlopen en wielrennen. De eenzijdige bewegingen van de sport kunnen blessures veroorzaken en Ashtanga Yoga wordt gebruikt om het hele lichaam goed te gebruiken. We merken dat mannen dit een perfecte manier vinden om het lichaam te onderhouden en de geest tot rust te brengen.
Is Ashtanga Yoga spiritueel?
Yoga is van oorsprong een spiritueel pad. Vroeger gebruikten Yogi's technieken om tot een hoger bewustzijn te komen. Om tot verlichting te komen. Nog steeds kun je met yoga enorm transformeren. In deze moderne tijd wordt yoga vaker gebruikt voor gezondheidsredenen en om de geest tot rust te brengen. De Ashtanga reeks is een mix van oosterse en westerse lichaamstechnieken wat ongeveer 100 jaar bestaat in deze hoedanigheid en wat lichtjes evolueert. De oorsprong, de bron is echter India. Je mag het zelf bepalen wat je met jouw yoga practice doet en waarvoor je het gebruikt. Maar we zien wel dat de practice mensen bewuster maakt. En vaak wordt gebruikt als tool om met meer bezieling te leven.
Wat betekent Mysore?
Mysore is vernoemd naar de zuidelijke Indische stad, waar K Pattabhi Jois vanaf eind jaren dertig tot zijn dood in 2009 Ashtanga Yoga doceerde. het is nu nog steeds de bakermat van Ashtanga Yoga.


De aanpak van Joy of Yoga

Wat kan ik verwachten bij Joy of Yoga?

In onze Ashtanga Yoga begeleiding zijn we down to earth.  We benaderen de practice van Ashtanga Yoga op een pragmatische manier om tot praktische resultaten te komen.
Daarbij verliezen we de oorspronkelijkheid van Yoga niet uit het oog: de mentale ontwikkeling waarbij we onze gedachtepatronen en onze valkuilen transparant maken. 

Onze visie: Yoga heeft pas waarde als het aansluit bij de persoon die voor ons staat. Een oude oosterse filosofie aangepast naar de mens in het moderne westerse leven. We gebruiken de Ashtanga serie om jouw als persoon heen. Dat wil zeggen dat wij geen vaste, zogenoemde "traditionele" regels handhaven om tot een bepaald resultaat te komen, maar dat we kijken hoe yoga voor JOU kan werken. Zodat jij beter kan intunen op hoe je je voelt, wie je wilt zijn en hoe je je leven vorm wilt geven. 

Wij als docententeam overleggen met elkaar, iedere cursist is bij ons bekend. Er heerst een prettige persoonlijke sfeer waarin vrijheid-blijheid naast oprechte betrokkenheid staat. 

Voor iedereen die op een eigentijdse manier lichaam en geest wil verzorgen.
Helder, praktisch, persoonlijk en duidelijk. Daar staan we voor. 


"Ik ben begonnen met Ashtanga yoga op advies van mijn oefentherapeut. Door een rugafwijking had ik moeite met lang staan. Ook had ik vaak hoofdpijn of migraine na lichamelijke inspanning. Nu zijn deze klachten vrijwel verdwenen, wat voor mij een reden is om zeker met yoga door te blijven gaan"

Contact

Joy of Yoga
Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

06 - 29 59 37 11
Bellen: ma-vrij van 11.00 - 19.00 uur

Email:  

Onze yogastudio is 10 -12 minuten rijden vanaf:
Helmond Brouwhuis
Helmond Rijpelberg
Helmond Dierdonk

Joy of Yoga
Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

Bellen: ma-vrij van 11.00 - 19.00 uur
Bel ons

Gelieve niet communiceren via whatsapp of sms.
Mail ons

Onze yogastudio is 10 -12 minuten rijden vanaf:
Helmond Brouwhuis
Helmond Rijpelberg
Helmond Dierdonk

© 2008 - 2019   Joy of Yoga - Alle rechten voorbehouden | Website: Van Dongen Design
Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met ons cookiebeleid.