Wat is Yoga

Het originele idee achter yoga is: uitvinden wie je bent.
Zodra je dat weet is er geen schaamte, schuldgevoel of druk van de maatschappij. Dan kun je volledig jezelf zijn en je volle potentieel bereiken.

- Eddie Stern -

De oude yoga

Vanuit de oudheid is yoga een systeem om tot verlichting te komen. In de oude Yoga Sutra's staat beschreven hoe we de wervelingen van onze geest kunnen temmen. Er wordt uitgegaan van het feit dat ons denken en handelen en het idee van wie we zijn ( het zelfbeeld) beinvloed wordt door (onbewuste) herinneringen, opgebouwde patronen en conditioneringen. Door middel van terugtrekking van de zintuigen, concentratie, pranayama en meditatie én het volgen van zuivere leefregels, kan men deze onbewuste gewoonten en patronen transparant maken en komt men dichter bij "het zelf". Het ego moest overstegen worden. 

Yoga is ontworpen om je lichaam, je energie, je voelen en denken te transformeren zodat je weer kunt beseffen wat je altijd al geweest bent. Een directe realisatie van wie je werkelijk  bent, zonder vertroebeling van je onbewuste patronen.

Dit proces is een lange weg waarin toewijding, discipline en dagelijkse training onder streng toezicht van een leraar essentieel zijn. Yoga is niet vrijblijvend; alle obstakels en twijfels zijn een onderdeel van die weg.

De rol van de leraar was er één van authoriteit, hiërarchie, gehoorzaamheid, geen vragen stellen en overgave.

Fysieke houdingen waren toen nog niet zo'n belangrijk aspect van de beoefening als dat het nu is.

Later kwamen ook gezondheidsaspecten in beeld. Energiebanen kunnen door middel van lichaamshoudingen en ademhalingsoefeningen worden gezuiverd, zodat de vitaliteit toeneemt in zowel lichaam als geest. Het lichaam wordt gezien als toegangspoort tot de geest. Als het lichaam stabiel is, kan men op een niet gehinderde manier de geest verkennen. 

Yoga evolueerde rond 1930 naar een practice waarin het fysieke aspect meer naar de voorgrond trad. Zo werd yoga in het westen steeds bekender als een holistisch systeem om de mens gezond en vitaal te houden.

De moderne yoga


Tegenwoordig hebben stress en een overload aan prikkels meer invloed op de mens. De aandachtspanne wordt steeds korter, de druk om te presteren is groot, en er worden geen prikkels meer verwerkt omdat de dag geen "niets' momenten meer heeft.

Doordat er niets meer kan worden verwerkt en er steeds meer input bij komt, ervaren de meesten een gevoel van leegheid en disconnectie met zichzelf en anderen.

Dit gevoel van "het contact met jezelf" kwijt zijn kan depressies verzoorzaken, fysieke klachten geven en andere ziektes. 
Laat staan dat er plaats is voor introspectie en zelfreflectie.

Maar gelukkig hebben we yoga.

Yoga kan in deze tijd dienst doen om die connectie van lichaam, gevoel en geest weer te voelen. Om het rationele denken niet altijd op de voorgrond te laten staan, maar aandacht te hebben voor het gevoelsleven. Het gevoelsleven wat zich fysiek manifesteert.

Nog steeds gaan we door middel van het lichaam de geest verkennen. We leren om te gaan met discomfort en niet steeds te reageren op impulsen van "willen en niet-willen". We leren om een stabiele houding te creeeren ten opzichte van emoties. 

Maar steeds meer wordt yoga óók ingezet om stress te reduceren. Yoga wordt door veel mensen beoefent om te ontspannen, om de gezondheid te bevorderen, fysieke klachten te verminderen of om beter te slapen. 
De betekenis van yoga is daardoor verlegd naar een vrijblijvendere manier om bij te dragen aan meer balans in het hectische leven. 

De rol van de docent is verlegd naar wederkerigheid, gelijkwaardigheid en ruimte geven om jezelf te ontdekken. 

We kunnen dus zeggen dat de manier waarop yoga wordt beoefent niet vaststaat, maar zich ontwikkelt en aanpast aan de tijdsgeest. 

De voordelen

Beginners - de eerste stapjes

Meer bewegingsvrijheid

Als eerste zul je fysieke veranderingen bemerken. Soms komt het voor dat fysiek ongemak tijdelijk verergert, blokkades duidelijker voelbaar worden of oude blessures naar boven komen. Ook kan "ontkramping" net zoveel discomfort geven als de pijn zelf. Maar door te leren hiermee om te gaan door de juiste balans te vinden tussen ontspanning en inspanning zullen blokkades en spierverkrampingen loslaten. Je voelt je soepeler en je zit beter in je vel. De ruimte om te bewegen neemt toe. Spieren worden sterker, gewrichten mobieler en bindweefsel losser. Fysieke klachten kunnen afnemen en soms zelfs helemaal verdwijnen.

Na een aantal maanden

Betere ademhaling

Door bewust te ademen krijgt het zenuwstelsel te kans om te kalmeren. Goed ademen plaveit de weg naar een beter functionerend stofwisselingssysteem. Het stressgehalte neemt af, het immuunsysteem versterkt. Een goede ademhaling is de basis van je gezondheid.

Beter kunnen slapen

Sommige mensen merken het al na een paar lessen, sommigen pas na enkele maanden. Maar door het gekalmeerde zenuwstelsel en het verlaagde stressgehalte, én door het verwerken van input, krijg je de kans om een beter slaappatroon te ontwikkelen. We horen vaak dat mensen na een yogales heerlijk slapen!
Gevorderd

Meer bewustzijn

Door wekelijks te oefenen met gerichte aandacht word je je steeds meer bewust van jezelf. Je patronen die jou niet dienen worden transparant en hebben zodoende niet zoveel vat meer op je. Door steeds de stilte op te zoeken reageer je niet meer zo vanuit het "ego" maar meer vanuit de diepere laag in jezelf. Dat noemen we zuivere spontaniteit. Dit zijn vaak waarachtige juiste handelingen.

Steeds oefenen

Meer veerkracht

Het vergroot de zelfbekrachtiging en zelfcontrole. Je gebruikt yoga om jezelf te worden. Je wilt iets veranderingen betekent: je wilt datgene loslaten wat jou tegenhoudt om vrij te zijn. Het wordt niet voor je gedaan of aan je voorgeschreven. De kern van yoga is zelfontwikkeling en dat is erg waardevol en nuttig.

Steeds oefenen

En nog veel meer

Fitter, gezonder, gelukkiger, slanker... we kunnen allerlei dingen beloven. We kunnen de verwachtingen scheppen dat alles met yoga op te lossen is. Maar dat is niet zo. Er wordt niets aangeleverd, je mag er zelf uithalen wat je wilt. Iets veranderen kost geduld en inzet. Weerstand is een belangrijk onderdeel van dit proces. ( zo werkt ons brein nu eenmaal). De vraag is: kun je die weerstand onder ogen zien? Met aandacht, gelijkmoedigheid en mededogen? Kun je respect voor jezelf opbrengen om serieus te investeren in jezelf? Ben je ertoe bereid om je eigen welzijn op één te zetten en met enige toewijding en eigen inbreng je yoga les te ervaren? Wij begeleiden je graag hierin. En dan zul je, met een consistente regelmatige beoefening je eigen voordelen kunnen opnoemen.

Yoga is een 24/7 beoefening in aandacht en compassie.

Yoga is per definitie dienend aan de mens. Yoga gaat ten allen tijde om jou. Jij hoeft je niet aan regels of dogma's te houden om spiritueel verlicht te worden. Of een betere versie van jezelf. Er is geen authentieke yoga: yoga heeft pas waarde als het aansluit bij de mens die het beoefent. Dus de ene yoga is niet beter dan de andere. Oudere yogavormen zijn niet persé beter of heilzamer dan nieuwere. We moeten alleen het kind niet met het badwater weggooien.

Yoga is namenlijk niet alleen een "work-out" op je yogamat. Het is slechts een tool, een voortdurende oefening in aandacht en compassie tijdens je leven. Dienend om het bewustzijn van de mens aan te wakkeren.  Zodat het zich uitstrekt naar alle aspecten van het mensenlijk bestaan. Om de échte verbinding met jezelf en anderen te versterken. 

En jij?

Steeds meer mensen gaan yoga doen om even tot rust te komen en om uit de ratrace te stappen. Men komt er echter al snel achter dat er meer is dan alleen even ontsnappen. Maar of je nu yoga beoefent vanuit de oorspronkelijke spirituele drijfveer of om fysieke klachten te verminderen, het is allemaal een goede reden. Iedereen is vrij om yoga te "gebruiken" op zijn of haar manier.

Je kunt de diepte in en de filosofie ontdekken of fijn komen ontspannen.
Je kunt grenzen oprekken of juist binnen je grenzen blijven.
Je kunt komen stretchen of leren aandacht te ontwikkelen.

It's up to you. Come as you are.
En laat alles toe wat aanwezig is. Alles mag er zijn. Ook jouw stijfheid. Ook jouw onrust of onzekerheid. Laten we daar eens mee beginnen. Om aandacht te geven aan wat er is. En dan kan zonder verwachting het proces zich ontvouwen.  

 

Contact

Joy of Yoga
Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

06 - 29 59 37 11
Bellen: ma-vrij van 11.00 - 19.00 uur

Email:  

Onze yogastudio is 10 -12 minuten rijden vanaf:
Helmond Brouwhuis - Helmond Rijpelberg - Helmond Dierdonk

Joy of Yoga
Oude Liesselseweg 16
5751 WP Deurne - Nederland

Bellen: ma-vrij van 11.00 - 19.00 uur

Bel ons

Gelieve niet communiceren via whatsapp of sms.

Mail ons

Onze yogastudio is 10 -12 minuten rijden vanaf:
Helmond Brouwhuis
Helmond Rijpelberg
Helmond Dierdonk


© 2008 - 2019   Joy of Yoga - Alle rechten voorbehouden | Website: Van Dongen Design - Inloggen
Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met ons cookiebeleid.